Klimatyzacja w samochodzie - nieoceniony dar w upalne dni.

Potocznie nazywana "klimą" daje kierowcy i pasażerom zbawienny chłód w upalne dni lata. Podróż nagrzanym do czerwoności autem nie należy przecież do przyjemnych. Kierowca, oprócz mgły przed oczami powstałej przez opadające krople potu, dużo szybciej odczuwa zmęczenie i senność. Pasażerowie także nie wytrzymują trudów podróży i chętnie już by już ją zakończyli. Ale nas to nie dotyczy, nas posiadaczy samochodów z klimatyzacją.

Niewielu jednak właścicieli aut z "klimą" wie, że układ ten również wymaga dbałości, okresowych przeglądów i testów sprawności. Przedstawimy więc Państwu kilka porad, w jaki sposób dbać o klimatyzację aby służyła długo i bezproblemowo.

  • klimatyzator powinien być włączany co najmniej raz w tygodniu, również zimą.
  • należy kontrolować stan filtra kabinowego – jak tylko zauważymy, że zmniejsza się ilość powietrza wypływającego z kanałów wentylacyjnych (pogorszenie jakości ogrzewania zimą, a chłodzenia latem) należy filtr wymienić na nowy
  • należy kontrolować okresowo stan paska klinowego, oraz czy z kompresora układu klimatyzacji nie dochodzą jakieś niepokojące szumy, zgrzyty czy stukania – może to być pierwszy objaw uszkodzenia kompresora, co grozi zatarciem łożysk. W większości samochodów taka awaria uniemożliwi dalszą jazdę, bo zwykle ten sam pasek napędza jeszcze inne urządzenie, np. alternator czy układ wspomagania kierownicy.
  • pamiętać należy również, aby raz w roku zlecić przegląd układu klimatyzacji fachowemu serwisowi

    Często spotkać można się z twierdzenie: "Mam w domu lodówkę już kilkanaście lat i nigdy nie robiłem w niej żadnych przeglądów. Do tej pory działa świetnie. Dlaczego więc mam robić przegląd układu klimatyzacji w moim samochodzie – przecież to też jest rodzaj lodówki?"

    Odpowiedź jest prosta – bo to nie jest domowa lodówka! Uukład chłodzący pracuje w zupełnie innych warunkach i jest narażony na zupełnie inne czynniki. Można zaryzykować twierdzenie, że wspólna jest jedynie zasada działania - absorpcja ciepła przez rozprężający się gwałtownie czynnik chłodzący.

    Dlaczego konieczny jest coroczny przegląd klimatyzacji:
     
  • co roku ubywa z układu ok 10% - 15% czynnika chłodzącego,
  • czynnik chłodzący absorbuje wilgoć, która powinna być usuwana z układu,
  • na skraplaczu rozwijają się grzyby, bakterie i inne drobnoustroje, które, nieusuwane, mogą powodować nieprzyjemny zapach wewnątrz pojazdu, a dodatkowo mogą powodować reakcje alergiczne u osób uczulonych,
  • filtr kabinowy po pewnym czasie ma znacznie zmniejszoną przepustowość powietrza zmniejszając wydajność wydajność dmuchawy, dodatkowo zanieczyszczenia osadzone na filtrze powodują powstawanie nieprzyjemnego zapachu,
  • po każdym rozszczelnieniu układu klimatyzacji (zwłaszcza dłuższym) powinien być również wymieniony filtr-osuszacz (czasami nazywany akumulatorem). Zaleca się również wymianę tego filtra co ok. 2 lata.

    Można by zapytać, jak to się dzieje że z całkowicie szczelnego układu klimatyzacji ubywa czynnika chłodzącego? Problem polega na tym, że tak naprawdę układ całkowicie szczelny nigdy nie jest. Główną winę ponoszą tu połączenia elastyczne oraz wszelkie złącza. A trzeba mieć świadomość, że brak połowy czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji sprawia, że jej wydajność obniża się poniżej 25%, więc praktycznie można uznać, że klimatyzacja nie działa. Dodatkowo zmniejszona ilość czynnika chłodzącego sprawia, że nie jest właściwie smarowana sprężarka, co może doprowadzić do jej uszkodzenia, a jest to najdroższy element układu klimatyzacji.
 
   
  KSmedia Krzysztof Stachowiak 2011 Koszalin | 2015-04-14 19:35  | Liczba odwiedzin: